1:27 PM Truputis Lietuvos geležinkelio istorijos 19a. straipsnis | |
Geografiniu
atžvilgiu Lietuva –
tranzito valstybė, nedidelė, tačiau reikšminga atkarpa rytų–vakarų
linijoje.
Tai patvirtina beveik 150 metų Lietuvos geležinkelių istorija. 1851 metų
vasario mėnesį carinės
Rusijos vyriausybė priėmė nutarimą dėl geležinkelio linijos Sankt
Peterburgas –
Varšuva tiesimo (numatyta nutiesti apie 1250 km). Lietuvos teritorijoje
šio
geležinkelio Daugpilis-Vilnius–Gardinas su atšaka Lentvaris-Kaunas
–Kybartai
(Virbalis) statybos darbai pradėti 1859 metais ir baigti 1862 metais.
Pirmasis spaudos
užregistruotas traukinys iš Daugpilio pusės į Vilnių atvyko 1860 metų
rugsėjo
4-tą dieną. Tiksliau atpuškavo pirmasis garvežys su platforma ir
malkomis. Viešojo
eismo tuo metu nebuvo, nes jam trukdė nebaigti geležinkelio tiesimo
darbai. Nors ir
nebaigus tilto per Nemuną ir
Kauno tunelio statybos darbų, viešasis eismas šiame ruože buvo pradėtas
jau
1861 m. balandžio 11 dieną. Tiesiant pirmąjį geležinkelį Lietuvoje, buvo
pastatyta daug inžinierinių statinių. Stambiausi iš jų buvo: Kauno ir
Panerių
tuneliai (pastatyti 1861 metų rudenį), tiltai per Nerį, Vilnelę, Merkį
bei
Nemuno upę Kaune. Šioje linijoje buvo pastatytos pirmosios Lietuvoje
geležinkelio stotys (21 stotis): aukščiausios klasės Lentvario ir
Virbalio,
pirmos klasės - Vilniaus ir Kauno, antros klasės – Švenčionėlių bei
trečios ir
ketvirtos klasės stotys (trečios klasės - Dūkšto, Kazlų-Rūdos, Varėnos
ir
Žaslių, ketvirtos klasės - Bezdonių, Ignalinos, Marcinkonių, Mauručių,
Pabradės, Pilviškių, Rūdiškių, Turmanto, Valkininkų, Vievio ir
Vilkaviškio).
(Tai pirmosios geležinkelio stotys Lietuvoje!) Visi riedmenys buvo
perkami
užsienyje: Anglijoje, Prancūzijoje, Belgijoje, Vokietijoje ir
Austrijoje. 19-ame
amžiuje Lietuvos teritorijoje
buvo pastatytos strategiškai svarbios geležinkelio linijos, kaip antai:
Liepoja-Kaišiadorys(1868-1871), Lentvaris – Romnai (1871-1874m.), Vėliau
1877 m.
susijungė į vieną geležinkelį Liepoja-Romnai. 1873 m. Prie Liepojos
geležinkelio prijungta pastatyta geležinkelio atšaka
Radviliškis-Daugpilis. Liepojos-
Romnų geležinkelis buvo statomas norint padidinti carinės Rusijos
eksportą ir
importą per Liepojos uostą. Dabartinėje Lietuvos teritorijoje buvo
pastatytos
dvi trečios ir septynios ketvirtos klasės stotys: Šeduvos, Panevėžio,
Labos,
Subačiaus, Slavianiškių, Kupiškio, Panemunėlio, Rokiškio, Abelių
(Obelių)
stotys. Mintaujos
geležinkelių bendrovė 1873
m. nutiesė geležinkelį iš Jelgavos į Mažeikius. Polesės geležinkelis
(kartais
dar vadinamas Pagirio) pastatytas (1883-1884m) Jis ėjo iš Vilniaus per
Lydą-Baranovičius iki Rovno. Jo valdyba dirbo tuo metu Vilniuje
Didžiosios
Pohuliankos gatvėje pastatytuose rūmuose (dabar Mindaugo g. 12/14 AB
„Lietuvos
geležinkeliai" administracijos pastatas). Pačioje amžiaus pabaigoje
(1893-1899)
pradėjo kursuoti traukiniai Varėnos-Alytaus-Šeštokų-Suvalkų-Gardino
ruožu. 1898
metais Šeštokuose pastatyta geležinkelio stotis. 1895-1899 m.
buvo nutiestas pirmasis
siaurasis geležinkelis(750mm), sujungęs Panevėžį, Anykščius, Uteną,
Švenčionėlius, Pastovį. 1899 m. sujungus 750 mm pločio siaurąjį
geležinkelį su
1873 m. per Panevėžį nutiestu plačiuoju, 144 km Švenčionėlių – Panevėžio
ruožu,
pradėta gabenti pirmuosius krovinius. Šioje linijoje pastatytos Utenos
ir Troškūnų
stotys. Klaipėdos
krašte 1872 m pastatytas
geležinkelis Klaipėda –Bajorai,o 1875m nutiestas geležinkelis tarp
Tilžės ir
Klaipėdos, o 1912 m.geležinkelio atkarpa Pagėgiai-Lauksargiai. Klaipėdos
krašte
20 a. pradžioje nutiestos kelios 1000 mm pločio siaurųjų geležinkelių
linijos:
Klaipėda-Plikiai, Klaipėda-Dovilai-Pėžaičiai, Dovilai-Laukgaliai,
Šilutė-Kulėšiai ir Pagėgiai-Smalininkai. Pirmojo
pasaulinio karo metais
vokiečiai nutiesė jiems strategiškai reikalingas geležinkelio linijas,
jungusias su Prūsija, Klaipėdos bei Liepojos uostais. Tai 1916 m
nutiesti
geležinkeliai Lauksargiai-Šilėnai ir Šiauliai-Joniškis-Jegava bei
Bajorai-Priekulė(Latvijoje). Tiesiant Lauksargių-Šilėnų geležinkelį buvo
pastatytas aukščiausias tiltas Lietuvoje – Lyduvėnų tiltas, kurio
aukštis 42 m,
o ilgis 670 m. Rytų
Lietuvoje buvo nutiesta
Pabradės-Lentupio linija (1916m). Fronto reikalams kaizerinė Vokietija
nutiesė
Lietuvoje nemažai ir 600 mm vėžės pločio geležinkelių:
Gubernija–Pasvalys,
Petrašiūnai–Linkuva, Joniškis–Žeimelis, Jonava–Ukmergė, Kazlų
Rūda–Pavilkija,
Skapiškis–Suvainiškis, Juodbrasta–Eglainė, Rokiškis–Aknistė,
Altoniškiai–Rumkiai,
Aleksotas–Aukštoji Panemunė. Iš viso
Pirmojo pasaulinio karo metais
nutiesta 265 km plačiųjų ir 193 km siaurųjų geležinkelių. Tačiau I-ojo
pasaulinio karo metais daugelis geležinkelio linijų buvo apgadintos. Tokia tai Lietuvos geležinkelių istorijos pradžia. 19a. kelionė iš Peterburgo į Vilnių
trukdavo beveik 19
valandų, iš Vilniaus į Kauną – 2 val. 33 min. Pvz., 1921
m.
traukinys iš Kauno į Šiaulius atvykdavo per 4 val. 50 min., o jau 1937
m.
šis laikas sutrumpėjo iki 2 val. 19 min. Jeigu 1920 m. didžiausias
traukinių greitis buvo vos 40 km/h, ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje jis
galėjo
pasiekti 95 km/h greitį, automotrisės – 120 km/h ir prilygo Vakarų
Europos
geležinkelių standartams. | |
|
Total comments: 0 | |